Samoobsluha na jižním okraji Mendlova náměstí na rohu Křížové ulice je jedním z dílčích výsledků celkové úpravy tradičního centra Starého Brna, které se odehrály v první polovině 60. let minulého století. Architekt a urbanista František Kočí z brněnského Stavoprojektu, který o několik let dříve v roce 1954 pracoval také na zastavovací studii přednádražního prostoru Jihlavy, připravil urbanistický plán proměny území přiléhajícího k nově obnovenému areálu výstaviště. Původní plocha náměstí prošla při té příležitosti kontroverzní asanací historického objektu Starobrněnské radnice, svrateckého říčního náhonu s funkcionalistickou plovárnou od Bohuslava Fuchse i několika dalších městských paláců a byla proměněna na transportní uzel obklopený obytnými panelovými objekty lemujícími příjezd z centra města k výstavišti.
František Kočí, který se v sedmdesátých letech podílel i na dalších sídlištních celcích ve městě (Kohoutovice, Komín), zasadil hlavní obchodní vybavenost sídliště Staré Brno-sever natěsno mezi dvojici domů obrácených přímo k náměstí. Dvoupodlažní nákupní centrum s prodejnou potravin v přízemí tvoří podnož dvanáctipodlažního věžového domu typu T03B, kterému vstupuje do průčelí. Fasádu Kočí rytmizuje pomocí hustého sledu mírně zasunutých okenních tabulí jdoucích přes podstatnou část podlaží a oddělených předstupujícími polosloupky. Návštěvníkům se tím i během nákupu nabízí působivé pohledy na Špilberk. Hlavní vstup vložil hluboko do rohové části přízemí a zdůraznil jej pomocí předsazené římsy mezi patry a drobného schodiště směřovaného k Mendlovu náměstí. Tímto vykousnutím zajistil architekt zákazníkům pohodlnou krytou nástupní plochu v podobě podloubí s masivními kulatými sloupy.
V současnosti je obchod stále využíván jako prodejní plocha. Původní hmota stavby je čitelná, avšak výrazně překrytá mohutnými nánosy soudobých reklamních materiálů různých forem od polepených oken a digitálních tabulí po klasické plakátovací plochy, které přispívají k vizuálnímu smogu a chaosu vytíženého a urbanisticky nepříliš dobře řešeného dopravního centra.
KE