Nájemní domy Rosalie Alberové a Friedricha Gottloba Karla Albera

B063

Ulice Úvoz na přelomu 19. a 20. století prošla obrovskou změnou. Do konce 19. století se zde rozkládaly předměstské polnosti, louky a pastviny, doplněné jen ojedinělou zástavbou. Souvislý urbanistický plán postupně proměňoval především severní část území vymezenou radiálami ulic Veveří a Lidickou. Svažitý terén spadající zhruba od ulice Údolní ke Starému Brnu byl zastavován až po roce 1900. Řadu lukrativních parcel zakončujících ulici pod svahem Špilberku získal městský stavitel a architekt Friedrich Gottlob Alber se svou ženou Rosalií a postupně zde vybudoval šest domů, které roku 1908 z poloviny vlastnil sám, z poloviny jeho žena. Od roku 1911 vlastnila Rosalie všechny domy kromě čp. 58. Mohlo se sice jednat o domluvu obou manželů o rovnoměrném rozdělení majetků, spíše se ale zdá, že Rosalie sama byla podnikatelkou (do roku 1914 například zastávala jeden z vedoucích postů v černovických pískovnách). Přesto rodina domy na Úvoze postupně prodávala – Rosalie si ponechala pouze největší č. 52, sousední č. 54 zhruba od roku 1917 vlastnila Ella Weinbergerová a č. 56 od roku 1919 Eugen a Alice Perlhäffnerovi. Nájemní byty rozdílné bonity užívala roku 1948 široká skupina obyvatel od dělnické třídy přes řemeslníky nebo kosmetičku po vrchního poštovního tajemníka, vedoucího ředitele, komisaře nebo vrchního soudního radu. K bydlení slouží domy doposud.
F. G. K. Alber trojici domů navrhl stylově jednotně, utvářením fasád v podstatě jako dvojici. Největší č. 52 má rizalitem zvýrazněnou krajní osu a střed doplněný patrovým arkýřem. Čísla 54 a 56 součtem svých okenních os zhruba odpovídají svému sousedovi, jejich fasády jsou však rytmizovány mnohem hustěji a dohromady tvoří jeden celek, v podstatě dvojdům. Patrovými balkony nejsou zvýrazněny jen krajní osy, ale i dvojice ústředních se vstupy v přízemí. Fasády Alber členil pro něj typickými barokními a rokokovými motivy, avšak s poučením soudobou secesní stylizací. Ta se projevila zejména v balkonových mřížích nebo v útvarech oválných štítů s markýzami nad korunní římsou. Spolu s domy Franze Pawlu můžeme na Úvoze obdivovat nejucelenější soubor secesních nájemních domů v Brně. Jednotné působení celku je ale dnes poněkud narušeno různou barevností fasád, ty byly původně patrně navrhovány v jednom odstínu.


Matěj Kruntorád