Dvojdům Franze Pawlu

B069

Na začátku 20. století byl Franz Pawlu již zavedeným architektem s množstvím realizací především vlastních nájemních domů. V případě dvojdomu na Hlinkách a Výstavní poprvé uplatnil ryze secesní podobu obou průčelí jasně odkazující na soudobou vídeňskou tvorbu Otto Wagnera (dnes již ikonické domy na Linke Wienzeile z roku 1898). Na obou domech navrhl takřka totožné řešení (na Hlinkách širší o jednu okenní osu) spočívající ve vertikalizaci fasády párem balkonů. Spodní stojí na litinových konzolách, vyšší patra propojují litinové sloupky podpírající traverzy podlah. Organicky se rozlévající dekor balkonových zábradlí kontrastuje s přísně symetrickou štukovou výzdobou fasád. Prostory mezi okny nejvyšších podlaží jsou opatřeny medailony s personifikacemi antických múz, které jsou podloženy pásovinou držící palmové ratolesti. Průčelí domu ve Výstavní ulici má podstatně vyšší niku vstupu podporující celkovou vertikalitu jinak shodného řešení v Hlinkách.
Secesní dekorativnost domů se projevila rovněž ve společných prostorách interiéru. Nalezneme zde schodiště opatřené stuhovitým zábradlím, ojediněle dochované secesní mříže kryjící vstupy do jednotlivých bytů, náročně geometricky skládané dlažby nebo pískováním zdobené prosklení dveří a světlíků.
Poněkud překvapivě působí průchody ve dvou podlažích v obou domech propojující jejich schodišťové rizality. Vysvětlení je však nasnadě. V době stavby domů totiž ještě neexistovala dnešní ulice Výstavní, ačkoliv již byla plánována. Její průčelí tedy až do konce dvacátých let směřovalo do zahrady a obsluhu obou domů zajišťoval vstup z Hlinek. Oba domy dosud slouží svému původnímu účelu, v průběhu druhé poloviny 20. století se však výrazně změnil jejich kontext. Zejména v ulici Výstavní vznikla nová zástavba panelových domů, ovšem respektující uliční čáru i výškovou hladinu původních domů z počátku století.
Spolu s domem na Veveří a komplexem nájemních domů Tivoli na Konečného náměstí představuje dvojdům Hlinky–Výstavní klasický příklad secesní architektury Franze Pawlu. Ten se projevil rovněž jako schopný podnikatel mající cit pro výstavbu na žádaných adresách nabízejících luxusní bytový komfort. Obě ulice totiž směřují do Pisárek, oblíbeného výletního cíle, ale také čtvrti vil bohatých Brňanů.

Matěj Kruntorád