V ulici Tomanově byla první skupina rodinných spolkových domů Spolkové čtvrti vystavěna v letech 1895 (Tomanova 11 a 13 – oba domy byly později nahrazeny novostavbami) a 1898 (Tomanova 3, 5, 7, 9 – z této skupiny je dochován pouze dům č. 5), druhá skupina vznikla v roce 1901 (Tomanova 15, 17, 19, 21 – stavební typ č. XI – z nich je dochován pouze dům č. 15) a třetí, nejmladší přibyla roku 1904 (Tomanova 23, 25, 27 – stavební typ č. XII – dochován pouze dvojdům č. 25‒27). Původním majitelem domu č. 25 byl bankovní úředník Vinzenz Tengler a sousedního domu č. 27 Franz Wallaschek, soukromník a člen direktoria spolku. Celou skupinu domů č. 23‒27 zachycuje ve stavu po dokončení historická fotografie z počátku 20. století od slavného brněnského fotografa Rudolfa Sandala st. Autory návrhů typových rodinných domů byli pravděpodobně zaměstnanci brněnského městského stavebního úřadu, konkrétní jména však neznáme.
Dominantou trojosých průčelí obou částí dvojdomu jsou krajní dvoupatrové rizality, ukončené výraznými dvouetážovými lichoběžníkovými štíty s bohatým dřevěným orámováním a polovalbovými střechami, završenými dekorativní věžovitou hrotnicí. Dominantní výraz rizalitu podporuje také velké segmentově ukončené okno s cihelnou nadokenní římsou. Průčelí člení pilastry se stylizovanými římsovými hlavicemi a široké kordonové pásy. Vertikální i horizontální plastické články jsou provedeny jak přímo v režném zdivu – což umožňuje výtvarné využití reálné prostorové hloubky –, tak i v kontrastní světlé omítce. Cihlové a omítané komponenty se na prospektu průčelních fasád střídají v téměř vyváženém poměru a promyšleném rytmu. Dřevěné prvky se uplatňují nejen v rizalitech, ale také v jednopatrových částech průčelí, kde evokující hrázděné konstrukce. Vstupy byly vsazeny do obloukově zaklenutých stupňovitých portálů v bočních přístavcích. Ze všech typových domů Spolkové čtvrti využíval právě typ č. XII v nejvyšší míře dekorativní dřevěné prvky, které spolu s režným cihlovým zdivem a kontrastními světlými omítanými plochami vytvářely ikonický „trojzvuk malebnosti“.
Ulice Tomanova byla po dokončení neobyčejně architektonicky a urbanisticky hodnotným souborem, který je však v současnosti, bohužel, dochován v torzálním stavu.
Pavla Cenková