Purkyňovy koleje byly výchozím bodem budoucího navazujícího kampusu brněnského Vysokého učení technického (VUT) pod Palackého vrchem a dalším krokem v boji s poválečným nedostatkem ubytovacích kapacit pro studenty. Z architektonické soutěže pořádané v roce 1965 vzešel vítězně tým profesora VUT Viktora Formáčka, hlavním architektem a konstruktérem byl architekt Jaroslav Medek, výstavba byla zahájena v roce 1968. Toto na tehdejší poměry komfortní ubytovací zařízení mělo kapacitu 2 559 lůžek, vedle pokojů zde byly i garsoniéry pro manželské páry, bufet, menza a zdravotní středisko.
Areál kolejí sestávající ze čtyř budov byl dokončen roku 1973. Vyniká urbanistickým řešením i hmotovou gradací jednotlivých částí komplexu, která vyjadřuje rozdílnost vnitřních funkcí. Vždy dvě budovy jsou pětipodlažní a třináctipodlažní, propojené dvoupodlažními krčky, v nichž se nacházejí vrátnice a společenské místnosti. Výškové budovy měly fasádu vertikálně členěnou klempířsky zpracovanými plechovými pásy ve tvaru písmene U, které připomínaly pilastry. Horizontálně byly rozčleněny hliníkovými rámy v šedomodré barvě. Přízemí bylo obloženo cihelnými pásky. Od roku 2011 procházejí koleje postupnou renovací kvůli zateplení objektů, během níž plastické prvky zcela zmizely. Exteriér nižších budov zůstal nezměněn, světle šedá fasáda kontrastuje s tmavě šedými plochami parapetů.
VK