Mléčný bar Sputnik situovaný v novobarokním paláci na křížení ulic Česká, Středová a Veselá představoval od konce 50. let jedno z důležitých brněnských center rychlého občerstvení, jejichž interiéry prozrazovaly inspiraci estetikou bruselského stylu. Budova, ve které se Sputnik nacházel, byla vystavěna podle plánů architekta Artura Weisse v roce 1914 jako sídlo První všeobecné rakouské pojišťovny. V meziválečném období byla na základě projektu Bohumíra Čermáka upravena na kino a od roku 1935 sloužila jako obchodní dům i s občerstvením olomoucké společnosti ASO (Ander a syn Olomouc), budující ve 30. letech síť nákupních center po celé republice. Poté, co byla většina podobných prostor se změnou politického uspořádání země zestátněna, začaly být občerstvovny spravované národním podnikem Restaurace a jídelny (RaJ). Ten provozoval také brněnský mléčný bar Sputnik otevřený ve stejném domě v září roku 1959, jehož jméno i logo upomínalo na první sovětskou vesmírnou družici vyslanou na oběžnou dráhu o dva roky dříve.
Za návrhem interiéru bufetu stál sochař a výtvarník Jaroslav Brychta, dlouhodobě působící jako vyučující a ředitel na železnobrodské sklářské škole. Autor, jehož skleněné figurky zvířat byly oceněné mimo jiné právě na bruselské Světové výstavě Expo v roce 1958, měl za sebou i realizace spojené s architekturou – dřevostavbu vlastního rodinného domu v Železném Brodě (1934) nebo interiéry mléčného baru v Nádražní ulici v Brně (1958), kde spolupracoval s architektem Zdeňkem Řihákem. Hlavním vstupem situovaným do oblého nároží domu se vcházelo do přízemního patra s bufetovým prodejem, zatímco horní podlaží pak bylo vyhrazeno pro restaurační zařízení vyšší kategorie, kde bylo zákazníkům k dispozici i rozlehlé posezení. Podobně jako mléčný bar u nádraží i Sputnik kombinoval zavěšené podhledy organických tvarů lemovaných osvětlovacími neony, kovové trubky prodejních pultů i stolů spolu s kamennými, kachličkovými i umakartovými obklady či laminátem sedacího nábytku.
Provoz mléčného baru byl ukončen v 90. letech a jeho interiér se nedochoval, v současnosti jsou prostory využívány jako restaurace.
KE