V průběhu 50. let se v centru města objevilo hned několik podniků, které na strategických, hodně frekventovaných místech poskytly zázemí pro rychlé občerstvení obyvatel Brna. Přímo na náměstí Svobody, v prostorách barokního paláce na rohu Zámečnické ulice, byla již v roce 1950 otevřena prodejna mléčných lahůdek, jejíž architektonický návrh připravil o rok dříve Jiří Velek. V letech 1958–1959 pak přibyly další mléčné bary v blízkosti nádraží (Zdeněk Řihák a Jaroslav Brychta) a České ulice (Jaroslav Brychta).
Architekt Velek, autor budovy Keramoprojektu z roku 1962, situoval nový mléčný bar do obchodního parteru čtyřpodlažního objektu. Hlavní vstup byl zasazený mezi dva velkorysé výkladce, které dodaly vnitřním prostorám bufetu vzdušný a prosvětlený charakter. Nad nimi se objevují ještě doplňující luxferové pásy a charakteristický neonový nápis ovlivněný bruselským stylem jdoucí přes celou délku fasády obrácené do náměstí. Uměleckou výzdobu mléčného baru provedl v letech 1953–1955 brněnský malíř Bohumír Matal, člen Skupiny 42, který se v poválečných letech dlouhodobě věnoval malířským, sgrafitovým i keramickým realizacím v architektuře. Pro mléčný bar tematicky využil realisticky provedený motiv stáda krav v podobě velkoformátové malby na stěně, podobně jako pro nedaleký interiér baru Tempo, kde opět v návaznosti na návrh Jiřího Velka provedl výmalbu s motivem skupiny koní (1950).
Z původních interiérů i exteriérů mléčného baru i jeho malířské výzdoby se do dnešních dnů nedochovalo nic, neboť těsně po revoluci byl podnik uzavřen a po rekonstrukci nahrazen první pobočkou rychlého občerstvení Mc Donald’s v Brně.
KE