Tradice architektonicky kvalitní výstavby v Králově Poli existovala již před první světovou válkou a vedle pozoruhodných pozdně historizujících staveb zde nalezneme také hodnotné příklady secesní architektury. Nevelký nájemní dům Jana Maška na Palackého třídě je tak jednou z nejčistších ukázek secesního stylu v Brně. Je dílem stavitele Franze Pawlu a lze jej zařadit do souboru radikálních staveb autorovy secesní periody manifestujících triumf nového reformního stylu. Šestiosé průčelí jednopatrového nájemního domu s mírně předstupujícími převýšenými krajními osami vrcholí segmentovými štíty propojenými nízkou atikou. Čela štítů nesou letopočet 1905 a iniciály stavebníka Jana Maška (JM). Fasáda je pokryta náročným secesním florálním dekorem s motivy kouřové křivky. Kouřová křivka, která připomíná proužek dýmu z položené cigarety měnící tvar s pohybem vzduchu, se využívala jako samostatný abstraktní ornament nebo pro stylizované linie květinových listů a stvolů, jak to můžeme vidět také v tomto případě. Pod atikovým završením nad okny druhého patra je průčelí doplněno pozoruhodnou průběžnou kovovou markýzou nesenou prohýbanými konzolami. Markýza je osazena nad obdobně řešeným kovovým balkonem, bohatě dekorovaným klenutými křivkami s trojicemi rozet, zdůrazňujícím piano nobile. Celkové řešení tak reaguje na vídeňskou tvorbu Otto Wagnera a jím zformulované principy nového dekorativního stylu tvořeného pomocí štukového reliéfu, kovu a skla. Poloha domu v místě vyústění ulice Husitské do Palackého třídy představuje prestižní adresu v jádru nového centra Králova Pole a vyjadřuje novou „velkoměstskou“ orientaci zdejší architektury po jmenování Králova Pole městem v roce 1905. Dům po celkové rekonstrukci je v poměrně dobrém stavu. V levé krajní ose byl však druhotně prolomen nový vstup, při poslední opravě fasády byla také zvolena nápadná zelená barva, která snižuje autenticitu této cenné secesní architektury.
Pavla Cenková