Trojice sousedních nájemních domů v ulici Helfertově od brněnského stavitele Franze Pawlu představuje nejvýznamnější komponentu zdejší historické zástavby. Domy č. 3 a 5 byly postaveny v roce 1907, během roku 1908 byl pak dokončen navazující dům č. 7. Stavitel Pawlu novostavby rovněž vlastnil, později je prodal jiným vlastníkům.
Výstavba v Helfertově spadá do pozdního tvůrčího období Franze Pawlu po roce 1906, kdy se stavitel obracel od radikální secese zpět k historizujícím formám. Nájemní domy v ulici Helfertově však představují v kontextu tvorby Franze Pawlu nebývale progresivní realizaci, v níž částečně opustil tradiční přísně symetrické rozvržení fasád a stylově se posunul k pozoruhodné syntéze prvků pozdního historismu, secese a moderny. Je pravděpodobné, že se zde Pawlu inspiroval stavbami Maxima Montera či Vladimíra Fischera, kteří ve své tvorbě využívali asymetrické kompozice s nepravidelně rozmístěnými okny a členitými hmotami.
Obdobně hmotově řešené třípatrové řadové nájemní domy mají čtyřosá uliční průčelí, na nichž je stále patrné horizontální členění do tří zón – soklová zóna, dvoupodlažní bel-étage a nejvyšší patro. Tradiční schéma je však potlačeno téměř do podoby náznaku. Průčelí všech tří domů jsou bohatě hmotově členěna různě tvarovanými arkýři, balkony, lodžiemi a štíty. Kompozice pracují s různými tvary a šířkami okenních otvorů, které jsou na ploše fasád rozmístěny nepravidelně. Společným znakem je rovněž experimentování s asymetrií, která se opakuje jak v základním rozvržení, tak v detailech, jako například u zábradlí balkonů nebo v ornamentu. Secesní dekor je v maximální míře stylizován a geometrizován a doplněn o glazované keramické prvky a zlatá či barevná sklíčka. Fasáda domu č. 3 nejvíce experimentuje s asymetrií a integruje nejvíce modernistických impulsů, což se projevilo mimo jiné na nesouměrném tvarování balkonů, které jsou na jedné straně oblé a na druhé zakončené hranatým pilířem. U domu č. 5 tvoří pozoruhodný detail výzdoby skleněné kroužky s lesklou zlatou výplní, ve spodních partiích fasády použité spíše jednotlivě, zatímco výše jsou seskupené do vějířů připomínajících paví pera. Štukový dekor fasády domu č. 7 se vrací k více historizujícím motivům, věnce či antikizující vázy střídají četné festony doplněné vkládanými různobarevnými sklíčky, což vytváří dojem girland posetých drahokamy. Rozmanitost tvarů a hojnost dekoru poskytuje pozoruhodnou vizuální pestrost, aniž by se ztrácela kompaktnost celku. Předzahrádky domů č. 3 a 7 jsou dosud ohrazeny secesními kovovými ploty.
Pavla Cenková